Casus: zo stel je samen met je klant snel een draagplichtovereenkomst op

Als twee mensen bij je komen voor een hypotheek, kijk je als adviseur natuurlijk naar de woonhistorie. Het eigenwoningverleden van de partners is immers van invloed op de periode van hypotheekrenteaftrek. Daarnaast brengt een van de partners vaak meer eigen geld in dan de ander, waardoor de partner die meer geld inlegt een kleiner aandeel heeft in de gezamenlijke hypotheek. In dat geval wordt een draagplichtovereenkomst opgesteld, maar dat is vaak een tijdrovend proces. Moderne adviessoftware neemt de adviseur gelukkig steeds meer werk uit handen. Dat scheelt vaak wel 2 uur bij het opstellen van een hypotheekadvies. In deze case kijken we hoe adviseur Roel Wonders te werk ging bij zijn klanten John en Els.



De woonhistorie van John en Els


Voor veel stellen, waaronder starters, is trouwen niet iets vanzelfsprekends. In ongeveer 40% van de gevallen wordt er gekozen voor een samenlevingscontract. Ook het toenemende aantal gescheiden mensen dat met een nieuwe partner een woning wil kopen vraagt om het goed in kaart brengen van de hypotheeksituatie. Al met al betekent dit flink wat uitzoek- en rekenwerk. Dat gold ook in het geval van John en Els.


John en zijn vriendin Els willen samen een woning kopen. John heeft net zijn eigen huis verkocht en heeft voor deze woning nog twee eigen woningen gehad, een keer alleen en een keer met een partner. Bij de laatste woning heeft zijn ex-partner hem uitgekocht, waardoor vermenging van het eigenwoningverleden plaatsvond. Els heeft een jaar geleden haar woning verkocht. Kortom, een puzzel voor adviseur Roel om voor John en Els maximale renteaftrek en verdere fiscale optimalisatie te realiseren.


De woning die John en Els op het oog hebben kost €340.000. Vanuit de overwaarde van zijn vorige huis brengt John €50.000 eigen geld in. Zijn deel van de hypotheek komt daarmee dus op €120.000. Ook Els brengt haar overwaarde in, die bedraagt €20.000. Haar hypotheekdeel komt daarmee op €150.000. Door de eigen inbreng van beide partijen goed vast te leggen is alles goed geregeld. Voor nu maar ook voor later, mocht de relatie mogelijk worden beëindigd en het helder moet zijn wat de inbreng aan eigen geld is geweest.

Meer service in minder tijd

Normaalgesproken schrijft Roel alles op in zijn notitieblok, om het later in te voeren in verschillende rekenprogramma’s. Maar met Findesk gaat dat gelukkig een stuk efficiënter. De adviessoftware vult veel zaken automatisch in. De overige velden vult Roel tijdens het gesprek met zijn klanten direct aan in de templates. Daardoor weet hij zeker dat hij niets over het hoofd ziet, en alle gegevens voor de draagplichtovereenkomst correct worden ingevoerd.


Vervolgens genereert het programma met een druk op de knop een pdf waarmee de hypotheekaanvraag naar de bank kan en waarin alle afspraken wat betreft de draagplicht zijn vastgelegd. Dit voorheen tijdrovende deel van het aanvraagproces is nu dus snel en efficiënt geregeld. Daardoor bieden adviseurs als Roel hun klanten meer service in minder tijd.

E-learning


Voor adviseurs die met Findesk werken is een kosteloze e-learning beschikbaar die alle processtappen bij het opstellen van een draagplichtovereenkomst helder uitlegt. Een kennistoets is onderdeel van deze e-learning.


De voordelen van de recente Findesk update op een rij:

  • Nu ook geschikt voor advies o.b.v. draagplichtovereenkomst
  • Duidelijke uitleg over alle fiscale en juridische aspecten
  • Automatisch check of alle benodigde informatie is opgevoerd
  • Draagplichtovereenkomst downloadbaar als PDF om te overhandigen aan je klant
  • Inclusief gratis e-learning
  • Tijdsbesparing van 2 uur per hypotheekadvies

 Meer weten? Doe direct de e-learning, download het voorbeeldrapport en lees de handleiding hoe je een dossier makkelijk kan opvoeren in Findesk.

Meer informatie?

Neem dan direct contact op met Christian krijgsman

Christian Krijgsman
Accountmanager
christian.krijgsman@topicus.nl +31 638010066